ARTYŚCI
Koncert Muzyki Filmowej – wykona Polska Orkiestra Radiowa i Chór Akademicki Politechniki Warszawskiej pod dyrekcją Macieja Sztora. Partię solową wykona Anna Lasota. Słowo o muzyce: Magdalena Miśka-Jackowska.

Maciej Sztor
Absolwent Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu w klasie dyrygentury symfonicznej prof. Jerzego Salwarowskiego, uczestnik mistrzowskich kursów dyrygenckich prowadzonych przez dr. Paula Elliotta Cobbsa z Washington University oraz prof. Jose Miguela Rodilla Tortajada z Conservatorio Superior de Musica de Murcia. Współpracuje z Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej oraz Orkiestrą Kameralną Capella Bydgostiensis. Dyrygował m.in. Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Polską Orkiestrą Radiową w Warszawie, Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus, Warszawską Orkiestrą Symfoniczną, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Częstochowskiej, Lubelskiej, Pomorskiej, Poznańskiej, Szczecińskiej, Śląskiej i Zabrzańskiej, Orkiestrą Symfoniczną Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, Gdyńskiej, Inowrocławskiej, Płockiej i Toruńskiej, Orkiestrą Kameralną Filharmonii Pomorskiej, Capella Bydgostiensis, Orkiestrą Symfoniczną Opery i Filharmonii Podlaskiej, Orkiestrą Symfoniczną im. Karola Namysłowskiego w Zamościu, Transatlantyk Symphony Orchestra, Orchestra of Colours (Grecja), Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej w Poznaniu i Orkiestrą Symfoniczną Uniwersytetu Muzycznego w Białymstoku.
Od 2013 dyrygent Warszawskiej Orkiestry Symfonicznej na festiwalu Klassik – Sommerfestival na Norderney w Niemczech. W 2011 prowadził Polską Orkiestrę Radiową podczas uroczystego koncertu zarejestrowanego i transmitowanego w TVP1 z okazji 67. rocznicy Powstania Warszawskiego z muzyką Jana AP Kaczmarka (CD/DVD A Look of Freedom Sony Music 2011). Jako asystent Łukasza Borowicza brał udział w wykonaniu i nagraniu koncertowej wersji opery „Giovanna d’Arco” Giuseppe Verdiego z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Poznańskiej (MUZA Polskie Nagrania 2010). Na uroczystej Gali Otwarcia I Międzynarodowego Festiwalu Filmu i Muzyki Transatlantyk w Poznaniu prowadził specjalnie powołaną na ten koncert Transatlantyk Symphony Orchestra oraz Chór Festiwalowy. Współpracował z takimi solistami jak Agata Szymczewska, Aleksey Semenenko, Aurelia Shimkus, Johannes Bartmann czy Leszek Możdżer.
Maciej Sztor specjalizuje się w wykonawstwie amerykańskiej muzyki filmowej. Kolekcjonuje partytury, a także tworzy i realizuje własne projekty. Komponuje także ścieżki dźwiękowe: ma na swoim koncie muzykę do filmu „Las Cieni” w reż. Andrzeja Cichockiego.


Anna Lasota
Absolwentka Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy Otrzymała dyplom z wyróżnieniem w klasie śpiewu solowego prof. M. Krzyńskiej w 2008 roku. Umiejętności doskonaliła w ramach mistrzowskich kursów interpretacyjnych. Ukończyła kursy wokalne u następujących pedagogów śpiewu: Ryszarda Karczykowskiego, Andrzeja Leonarda-Mroza, Teresy Żylis-Gara, Heleny Łazarskej i Izabeli Kłosińskiej. Finalistka konkursu im. K. Kurpińskiego we Włoszakowicach, IX Międzyuczelnianego Konkursu „W kręgu muzyki Słowiańskiej” w Katowicach oraz Ogólnopolskiego Konkursu Interpretacji Piosenki Aktorskiej w Bydgoszczy. Laureatka Nagrody Publiczności Królewskiego Festiwalu Wokalnego w Wilanowie. Otrzymała wyróżnienia na ogólnopolskim konkursie „Złote głosy Mazowsza”, nagrody ZASP oraz Fundacji Pro-Arte podczas Festiwalu Wokalnego Bel Canto w Nałęczowie. W 2011 została wyróżniona w plebiscycie poznańskiej publiczności „Biały Bez” w kategorii Śpiewaczka/Śpiewak. Laureatka statuetki FLISS 2012 przyznawanej przez Stowarzyszenie Miłośników Kultury i Sztuki za „błysk talentu wokalnego i scenicznego, za swobodę i błyskotliwość prezentacji wokalnych, oraz za poruszające kreacje muzyczne i teatralne”.
Od 2008 roku jest związana z Teatrem Muzycznym w Poznaniu. Realizuje na tej scenie pierwszoplanowe partie repertuaru musicalowego i operetkowego: Adeli („Zemsta nietoperza”), Arseny („Baron cygański”), Eurydyki („Orfeusz w piekle”), Zoriki („Cygańska miłość”), Walentyny („Wesoła wdówka”), Stasi („Księżniczka czardasza”), Elizy („My Fair Lady”), Chawy Cajtl („Skrzypek na dachu”), Marii Magdaleny („Jesus Christ Superstar”) Christine Daée („Phantom Yeston”), Evy Peron („Evita”), Ireny Molloy („Hello, Dolly”), Ani Shirley („Ania z Zielonego Wzgórza”), Gerdy („Królowa Śniegu”).
Artystka prowadzi indywidualną działalność koncertową. Od 2011 we współpracy z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus oraz Polską Orkiestrą Radiową realizuje cykl „Koncertów Muzyki Filmowej” (Hans Zimmer, John Williams, James Horner). Nagrała także wokalizę do kompozycji P. Górniaka „In Between Worlds” oraz wokalizy do filmu „Las cieni” (reż. A. Cichocki, muzyka M. Sztor), który zyskał wielkie uznanie na scenie międzynarodowej (międzynarodowe festiwale w USA, Polsce i we Włoszech).
W 2014 roku wykonała partię Basi w światowej premierze „Scena w karczmie czyli powrót Janka” na deskach Teatru Polskiego w Poznaniu realizowanego w ramach obchodów roku Oskara Kolberga oraz partię Marii Magdaleny z musicalu „Jesus Christ Superstar” w ramach obchodów 1050. rocznicy Chrztu Polski. W czerwcu 2016 roku otrzymała prestiżową nagrodę dla Najlepszej Wokalistki Musicalowej podczas X edycji Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury. W kwietniu 2017 roku zaproszona została do koncertu w Toronto „Canada Birthday Gala” z okazji 150 urodzin Kanady. W czerwcu 2017 otrzymała certyfikat „Najwyższa jakość” i najwyższe biznesowe wyróżnienie roku Ikar biznesu przyznawane przez Wielkopolskie Stowarzyszenie badań nad jakością. W marcu 2018 została zaproszona do Wielkiego Koncertu Galowego z okazji 100-lecia Zaiksu w Teatrze Wielkim Opery Narodowej wraz z Orkiestrą i Chórem Opery Narodowej. Od września 2018 można ją oglądać w nowej roli na deskach teatru Muzycznego w Poznaniu w spektaklu „Rodzina Addamsów”.
Jarosław Bręk bas-baryton
W latach 1984-1996 śpiewał w Poznańskich Słowikach prof. Stefana Stuligrosza. Ukończył Wydział Wokalny Akademii Muzycznej w Warszawie, w klasie śpiewu prof. Jerzego Artysza. Wyróżniony przez swoją uczelnię medalem Magna Cum Laude za wybitne osiągnięcia artystyczne. Jest laureatem nagród na konkursach wokalnych w Barcelonie, Vercelli i Lizbonie. Dwukrotnie nominowany do Paszportu Polityki. Odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi, Brązowym Medalem Gloria Artis, odznaką Zasłużony dla Kultury Polskiej, Odznaką Honorową za zasługi dla Województwa Wielkopolskiego oraz Odznaką Honorową za zasługi dla Województwa Lubuskiego.
Śpiewał na scenach i estradach Niemiec, Hiszpanii, Włoch, Holandii, Austrii, Rumunii, Wysp Kanaryjskich, Japonii, Libanu, Ukrainy, Bułgarii, Rosji, Francji, Monaco, Szwajcarii, Belgii, Czech, Litwy, Łotwy, Anglii, Izraela i Szwecji. Oklaskiwano go na scenach Paryża, Londynu, Berlina, Amsterdamu, Brukseli, Rzymu, Barcelony, Walencji, Santiago de Compostela, Oviedo, Hamburga, Zurychu, Düsseldorfu, Hanoweru, Grazu, Jerozolimy, Brna, Sankt Petersburga, Lwowa, Wilna, Rygi, Sofii, Bejrutu, Tokio, Yokohamy, Hiroshimy, czy Osaki. Współpracował ze 150 orkiestrami i 200 chórami z całego świata, wykonał ponad 20 partii operowych oraz ponad 140 dzieł oratoryjnych, od C. Monteverdiego, przez G. Verdiego, G. Mahlera po K. Pendereckiego.
Występował z wybitnymi dyrygentami: Giovanni Antonini, Benjamin Bayl, Tomasz Bugaj, Kai Bumann, Sylvain Cambreling, Agnieszka Duczmal, Edward Higginbottom, Jacek Kaspszyk, Jerzy Katlewicz, Michał Klauza, Igor Łacanycz, Jerzy Maksymiuk, Michel Plasson, Paweł Przytocki, Pascal Rophé, Antoni Ros-Marba, Tadeusz Strugała, Antoni Wit, Andriy Yurkevich, Alberto Zedda i wielu innymi. Współpracował ze znakomitymi orkiestrami, m.in. Berliner Philharmoniker, Symphoniker Hamburg, NDR Radiophilharmonie, BBC Concert Orchestra, Orquesta Sinfonica del Principado de Asturias, Real Filharmonia de Galicia,. Brał udział w prawykonaniach utworów J. Bruzdowicz, W. Kilara, K. Knittla, Z. Krauze, A. Kurylewicza, P. Łukaszewskiego, P. Mossa, M. Ptaszyńskiej, R. Twardowskiego. Występował podczas znaczących festiwali, m. in. Easter at King`s College Cambridge, Velikonoĉni Festival Duchovnĭ Hudby.
Występował w prestiżowych salach (Filharmonia Berlińska, Palau de la Musica de Valencia, Tokyo Bunka Kaikan, Muzeul National George Enescu w Bukareszcie, Tonhalle w Zurichu, Laeiszhalle w Hamburgu, Wielka Gildia w Rydze, Filharmonia Narodowa w Sofii). Jarosław Bręk jest cenionym interpretatorem pieśni. W 2001 roku wykonał recital pieśni W. A. Mozarta w Gran Teatre del Liceu w Barcelonie, zaś szczególnym wydarzeniem w jego karierze było kilkukrotne wykonanie Winterreise F. Schuberta w roku 2019, z udziałem aktorów-narratorów: Andrzeja Seweryna, Jerzego Treli, Wojciecha Malajkata i Leszka Teleszyńskiego (Zamek Królewski w Warszawie, Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu, Filharmonia Pomorska w Bydgoszczy, Aula UAM w Poznaniu).
Artysta dokonał wielu nagrań radiowych (m.in. BBC Radio, Radiodifusão Portuguesa, NDR Rundfunk), a także nagrał około 30 płyt CD, wielokrotnie nagradzanych Fryderykami (2008, 2009, 2016, 2019) oraz nagrodą Złotego Orfeusza (2008, 2010, 2014). Wydane przez NAXOS nagranie Stabat Mater K. Szymanowskiego (Chór i Orkiestra Filharmonii Narodowej w Warszawie pod dyrekcją Antoniego Wita), w 2009 roku otrzymało nominację do nagrody Grammy.
Jarosław Bręk w 2021 roku uzyskał tytuł profesora sztuki. Prowadzi klasę śpiewu w Akademii Muzycznej w Poznaniu. Pełni funkcję Dyrektora Artystycznego Festiwali Muzycznych w Drezdenku i Krzyżu Wlkp.


Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie
Historia Orkiestry Polskiego Radia j sięga lat przedwojennych, po wojnie, już w 1945 roku orkiestrę objął Stefan Rachoń, skrzypek i dyrygent, kolejno dyrektorami artystycznymi Orkiestry PR byli: Włodzimierz Kamirski, Jan Pruszak, Mieczysław Nowakowski. Za kadencji Tadeusza Strugały (1990 – 1993) orkiestra uzyskała dzisiejszą nazwę i przeniosła się do nowej siedziby – Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. W latach 1993-2006 szefem artystycznym Orkiestry Polskiego Radia był Wojciech Rajski. W marcu 2007 na stanowisko dyrektora artystycznego Orkiestry Polskiego Radia został powołany Łukasz Borowicz, który prowadził Orkiestrę do 31 stycznia 2015. Nagrana wspólnie płyta z udziałem Dominika Połońskiego otrzymała w 2007 nagrodę Fryderyka.
Chór Akademicki Politechniki Warszawskiej
Chór tworzą w większości studenci i absolwenci Politechniki Warszawskiej. W ciągu 11 lat swojej działalności Chór miał okazję wielokrotnie występować na krajowych i zagranicznych międzynarodowych festiwalach oraz konkursach chóralnych, nierzadko zdobywając chlubne nagrody.
Obecnie ChAPW śpiewa ponad 30 koncertów rocznie. Warto tu wspomnieć o niejednokrotnym udziale zespołu w prestiżowych projektach z cyklu Wielka Muzyka w Małej Auli organizowanych pod auspicjami macierzystej uczelni, jak również koncertach na zaproszenie krajowych filharmonii, a także występach na przedsięwzięciach medialnych typu Gala Mistrzów Sportu w TVP.


Chór Akademicki Uniwersytetu Warszawskiego
Chór Akademicki Uniwersytetu Warszawskiego istnieje od 1921 i jest jednym z najstarszych zespołów akademickich w Polsce. Zespół wykonuje różnorodny repertuar obejmujący utwory różnych epok – od renesansu po muzykę współczesną. Chór organizuje własne projekty artystyczne m.in. Festiwal Wiosna Chórów na UW. Aktualnie przygotowuje się do wydania płyty z nagraniem „Całonocnego czuwania” S. Rachmaninowa. Zespół wielokrotnie odnosił sukcesy na krajowych i międzynarodowych konkursach. W ostatnich latach zdobył m.in.: Grand Prix i Rubinową Lutnię Turnieju Chórów Legnica Cantat (2011), Brązowy Medal w kategorii muzyka klasyczna – chóry mieszane podczas 10. Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego w Busan (Korea Południowa, 2014), Grand Prix Mazowieckiego Festiwalu Chórów Vivat Academia (2015) oraz Złote Dyplomy Warszawskiego Festiwalu Pieśni Adwentowych i Bożonarodzeniowych (2015) i VII Ogólnopolskiego Konkursu Ars Liturgica (2016).
Magda Miśka-Jackowska
Dziennikarka i prezenterka radiowa. Autorka podcastu o muzyce filmowej „Score and the City”. Jest cenionym konferansjerem, prowadzi prestiżowe wydarzenia kulturalne w całej Polsce. Przez 15 lat stworzyła w RMF Classic wiele lubianych programów, m.in. „Moje kino”, za które w 2010 roku dostała nagrodę Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej (najlepszy program radiowy lub telewizyjny o tematyce filmowej) oraz „Zagraj to jeszcze raz”, czyli radiową opowieść o fenomenie muzyki filmowej, pierwszą taką produkcją w polskich mediach i w 2019 roku nagrodzoną w plebiscycie MediaTory. Przeprowadziła setki wywiadów radiowych i telewizyjnych z największymi osobowościami świata kultury. W swojej pracy pedagogicznej związana z Akademią Muzyczną w Łodzi i Uniwersytetem Śląskim. Autorka małej monografii Kilar (PWM) i Przewodnika po muzyce filmowej (PWM, w przygotowaniu).
